-
سخنانی از اندیشمندان درباره عدالت
جمعه 7 اسفندماه سال 1394 13:49
عدالت به عنوان یکی از بزرگترین معماهای هستی، سبب شده است که اندیشه ورزان درباره آن سخنان جالبی مطرح کنند که در این یادداشت به برخی از آنها اشاره می شود: دانش باید توهم های متافیزیکی، پیشداوری ها و خرافه ها را پشت سر بگذارد، اما مفهوم عقلانیت (یعنی حقیقت، آزادی و عدالت) را به عنوان سنت از نسلی به نسلی منتقل کند.(فروید)...
-
چالش در مصادیق(24): بررسی عدالت در کارخانه ذوب آلیاژ تهران
جمعه 23 بهمنماه سال 1394 21:00
یکی از دانشجویان محترم برای طی کردن دوره کارآموزی در کارخانه ذوب آلیاژ معرفی شد. بعد از اتمام دوره کارآموزی از وی خواستم مواردی را که احساس می کند ممکن است بی عدالتی در سازمان باشد بنگارد. این مواردی است که ایشان برشمرده است. هدف از این کار، کمک به رفع بی عدالتی های اجتماعی و نقد شرکت مورد نظر برای اصلاح اشکالات...
-
شعر عدالت(16): شعر نو
جمعه 16 بهمنماه سال 1394 15:06
در این یادداشت شعری نو به نام عدالت از دیوان اشعار ف. شیدا بیان می شود که در عین سادگی زیبا هم هست. اشاره دارد به ارمان شهر عدالتی که روزی در گیتی برپا خواهد بود. بی جواب نخواهد ماند یک روز عدالت نفسی طوفانی خواهد کشید و آن خاکستر را با خود خواهد برد و آنگاه آتش حق جوئی بر خواهد خواست به سوزاندن ظلمی سیاه که زندگی را...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(6): راهکارها
پنجشنبه 8 بهمنماه سال 1394 14:35
جنگ نرم اقتصادی همچون جنگ نرم فرهنگی باید جدّی گرفته شود، و به جای افسران جنگ نرم، افسران خرد ورزی وارد عرصه شوند. جنگ نرم جواب های نرم، آرام، کارآمد و عاقلانه لازم دارد؛ که این وظیفه خردورزان جامعه است.جنگ نرم چیزی جز جنگ اندیشه ها نیست؛ و حقیقت فرهنگ نیز جز باورها و هنجارهای ذهنی نیست. روش برخورد با جنگ نرم از نوع...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(5): مبارزه با مبانی فکری رفاه زدگی
دوشنبه 21 دیماه سال 1394 23:00
نباید تصور کرد مبارزه در جنگ نرم اقتصادی و به خصوص مبارزه با جنبه رفاه طلبی آن، به معنی کنار نهادن نعمات الهی و محصولات دانش بشری است؛ قطعاً اینها همه آفریده خدا برای استفاده انسان و دیگر موجودات است، و البته باید انسان از آن بهره ببرد تا شاکر خداوند باشد. بلکه مقصود این است که دنیا نباید هدف انسان قرار گیرد. دنیا فقط...
-
عدالت در ادبیات(2): مثال هایی از نوشته های ادبی
جمعه 18 دیماه سال 1394 01:00
عدالت را شاید بتوان یکی از اصلی ترین سرچشمههای شکلگیری جریانهای ادبی دانست. حال اگر دریچۀ چشم خود را با عینک عدالت به سوی ادبیات برگردانیم به جرأت میتوان گفت در اکثر آثار ادبی مسئله عدالت جایگاهی ویژه دارد و ادبا و رماننویسان عدالت را جوهره و شالوده اکثر آثار خود قرار دادهاند. از نوشتههای محسورکننده...
-
عدالت در ادبیات(1): غفلت ادبیات از عدالت اجتماعی
سهشنبه 8 دیماه سال 1394 22:28
مفهوم عدالت در هر زمینه و جایگاهی تعریفی متفاوت به خود میگیرد تا آنجا که عدهای عدالت را چونان دستاویزی برای منافع خود تعریف کرده و بدان ردای دلخواه خود را میپوشانند. اما برای تحقق این مفهوم متعالی که بشر از آغازین روزهای حیات فردی و اجتماعی خود گرایشی فطری بدان داشته، باید ابتدا به تعریفی واحد رسید تا شاید بتوان...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(4): خطرات رفاه طلبی و رفاه زدگی
جمعه 27 آذرماه سال 1394 14:16
آنچه به زعم این نوشتار خطرناک و مسری است، این است که اگر برخی افراد به سوی رفاه طلبی بروند، این خصیصه به سرعت در جامعه رشد می کند؛ چرا که چشم و هم چشمی کردن و خود را با دیگران مقایسه کردن به راحتی مابین افرادی که از جهاتی در وضعیت یکسان قرار دارند، گسترش یافته و به آسانی هم قابل جلو گیری نیست. زیرا افراد یکسان همچون...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(3): هدف اصلی اقتصاد و زندگی
شنبه 21 آذرماه سال 1394 22:32
واقعیت این است که مغالطه بزرگی در این خصوص صورت گرفته است، به همین دلیل نمی توان به راحتی مرز درست را از نادرست تشخیص داد. حقیقت این است که انسان نه برای دنیا، بلکه برای آخرت آفریده شده است؛ لذا هرچه موجب شود او از این مسیر دور گردد، خطا و هر آنچه در این مسیر قرار داشته باشد، ثواب خواهد بود. نعمات الهی البته برای...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(2): رفاه طلبی و رفاه زدگی
جمعه 6 آذرماه سال 1394 18:20
تهاجم فرهنگی اقتصادی مهمتر و خطرناک تر از تحریم اقتصادی است. شاید بتوان فشارهای تورّمی ناشی از تحریم را با صبر و استقامت و با اقتصاد مقاومتی جبران کرد؛ شاید بتوان از زیر بار ضربات خردکننده اقتصادی نجات یافت؛ و شاید بتوان برخی مسئولین سهل انگار و یا منفعت طلب را شناسایی کرده و برکنار کرد؛ امّا مبارزه با اضمحلال اخلاقی...
-
جنگ نرم و عدالت اقتصادی(1)
یکشنبه 24 آبانماه سال 1394 01:01
گسترش فرهگ غربی با این که بسیار خطرناک و مشکل ساز است، امّا چند سال طول می کشد تا اثر کند؛ یعنی این گونه نیست که در عرض یک یا دو ماه موجب سرنگونی نظامی بشود. حتی در عرض یکی دوسال نیز موجب سرنگونی نظام قدرتمندی چون نظام اسلامی نمی تواند بشود. حتی کشورهای عربی و یا برخی کشور های اروپایی که از پشتوانه های فرهنگی و...
-
شعر عدالت(15): عدالت در بوستان سعدی2
شنبه 16 آبانماه سال 1394 22:29
سعدی ابواب بوستان را به ده باب تقسیم می کند. نخستین باب از ابواب ده گانه بوستان باب عدالت است . سعدی در ابواب ده گانه بوستان خواسته است سیمای یک انسان نمونه آرمانی را ترسیم کند و انسان ها را به سوی صلاح و سداد رهبری کند. و چون سعدی جور و ستم ستمگران قرن هفتم هجری را به چشم دیده و این مسئله در روحیات او موثر بوده، بر...
-
شعر عدالت(14): عدالت در بوستان سعدی1
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1394 02:26
بی شک هر جامعه به موجب تعارضات درونی خود در بر گیرنده طبقات و نیروهای گوناگون است. طبقات مختلف اجتماعی ماهیتی اقتصادی،نظامی آموزشی و...دارند. روح انسان دوستی در اشعار سعدی متجلی است، او عدالت را اساس کشورداری می داند. اساس عالم مطلوب سعدی عدالت است و دادگستری به تعبیر او «نگهبانی خلق و ترس خدای» است. سعدی با در نظر...
-
چالش در مصادیق(23): عدم شفافیت اطلاعاتی، ضربه ای مهلک به تحقق عدالت در کشور
جمعه 24 مهرماه سال 1394 12:06
عدم شفافیت در اقتصاد یک کشور باعث می شود که معمولترین اقدامات اقتصادی هم با ریسکهای بالا مواجه شود، و همواره آب اقتصاد کشور به درجات مختلف گل آلود باشد، و زمینه سوء استفاده فرصت طلبان فراهم شود. در شرایط عدم شفافیت، فعال اقتصاد و مردم عادی که قصد دارند بخشی از سرمایه خود را به کار انداخته و یا اصلاً به زندگی روزمره...
-
نگاهی کوتاه به اندیشه برخی متفکران مسلمان درباره عدالت اجتماعی
جمعه 17 مهرماه سال 1394 00:58
در جهان اسلام و در شرق قدیم، فارابی عدالت وضعی و طبیعی را طرح کرده است. ابن خلدون به نقش انسجام بخش عدالت توجه کرده است. در قرن حاضر صدر و مطهری عدالت را مقیاسی برای اسلام می دانند، و حکیمی به اجرای عدالت اقتصادی اولویت می دهد(دادگر،1383: 136). مرتضی مطهری، عدالت اجتماعی را این گونه تعریف می نماید: «ایجاد شرایط برای...
-
چرا در جامعه ما دین ، تکذیب فقر نیست؟(3)
پنجشنبه 9 مهرماه سال 1394 14:38
در این یادداشت بخش پایانی از سخنرانی سرکار خانم دکتر سارا شریعتی با اندکی ویرایش و تلخیص ارائه می شود، به امید این که قدمی در راه بزرگ فقرزدایی باشد: اگر بخواهیم از همان استدلالاتی که دین را در برابر فقر قرار می داد استفاده کنیم، می توان گفت که دین امروز در جامعه ما با واقعیت و نظم موجود یکی گرفته شده است. کارکرد...
-
چرا در جامعه ما، دین ، تکذیب فقر نیست؟(2)
جمعه 27 شهریورماه سال 1394 23:31
در این یادداشت بخش دوم از سخنرانی سرکار خانم دکتر سارا شریعتی با اندکی ویرایش و تلخیص ارائه می شود، به امید این که قدمی در راه بزرگ فقرزدایی باشد: اما فقر هم به عنوان یک واقعیت، تکذیب دین است و در برابر آن. فقر در قرآن هم همین است: آیا تکذیب کننده دین را دیده ای؟ تکذیب کننده دین کیست؟ کسی که یتیم را از خود می راند....
-
چرا در جامعه ما، دین، تکذیب فقر نیست؟(1)
چهارشنبه 18 شهریورماه سال 1394 00:58
در این یادداشت بخش اول از سخنرانی سرکار خانم دکتر سارا شریعتی با اندکی ویرایش و تلخیص ارائه می شود، به امید این که مفید واقع شود: فقر چالشی برای دین: مسئله فقر و افزایش نابرابری میان طبقات مختلف در میان جامعه ایران، در چند سال اخیر با شدت یافتن فشارهای اقتصادی بر جامعه نمود بیشتری یافته و تبعات آن در اشکال متفاوتی...
-
فقرا چگونه زندگی می کنند؟(5)
چهارشنبه 11 شهریورماه سال 1394 02:29
بخش پایانی از نگرش دکتر نعمت الله فاضلی درباره زندگی فقرا در این یادداشت با ویرایش و تلخیص اندک ارائه می گردد، به امید آن که افق های روشن تری فراراه ما روشن نماید: تجربه اجرای ایینهای جمعی، تجربه نشاط بخش و شادیآفرینی است. همه ما لحظاتی که در یک جشن عروسی یا حتی یک مجلس تحریم شرکت کرده ایم را به خاطر میاوریم....
-
فقرا چگونه زندگی می کنند؟(4)
جمعه 30 مردادماه سال 1394 22:55
بخش دیگری از نگرش دکتر نعمت الله فاضلی درباره زندگی فقرا در این یادداشت با ویرایش و تلخیص اندک ارائه می گردد، به امید آن که دید ما را نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنیم توسعه بخشد: اگر از زاویه شادی به زندگی فقرا نگاه کنیم، دنیای فقرا، اگر نگوییم از دنیای اغنیا بزرگتر است، کوچکتر هم نیست. من دنیا را تنها به عرصه...
-
چالش در مصادیق(22): بررسی عدالت در شرکت پلاستیک سازی مادپلاست
جمعه 9 مردادماه سال 1394 20:37
یکی دیگر از دانشجویان محترم برای طی کردن دوره کارآموزی در کارخانه پلاستیک سازی مادپلاست تهران معرفی شد. بعد از اتمام دوره کارآموزی از وی خواستم مواردی را که احساس می کند ممکن است بی عدالتی در سازمان باشد بنگارد. این مواردی است که ایشان برشمرده است. هدف از این کار، کمک به رفع بی عدالتی های اجتماعی و نقد شرکت مورد نظر...
-
چالش در مصادیق(21): عدالت و بی عدالتی در کارخانه سیم و کابل مغان
چهارشنبه 7 مردادماه سال 1394 23:59
در هر سازمانی عدالت و بی عدالتی هایی خواسته یا ناخواسته رخ می دهد. یکی از دانشجویان گرامی برای طی کردن دوره کارآموزی در کارخانه سیم و کابل مغان معرفی شد. بعد از اتمام دوره کارآموزی از وی خواستم مواردی را که احساس می کند ممکن است بی عدالتی در سازمان باشد بنگارد تا منتشر شود. این مواردی است که ایشان برشمرده است. یادآوری...
-
فقرا چگونه زندگی می کنند؟(3)
دوشنبه 29 تیرماه سال 1394 01:02
بخش سوم نگرش دکتر نعمت الله فاضلی درباره زندگی فقرا در این یادداشت با ویرایش و تلخیص اندک ارائه می گردد، به این امید که دید ما را نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنیم توسعه دهد: گمان میکنم اگر اکنون توصیفی از خوشیها و شادیهای انسانهای فقیر ارایه کنم متهم به نوعی رمانتیسیزم و واقعگریزی میشوم. اما برای این که از...
-
فقرا چگونه زندگی می کنند؟(2)
جمعه 19 تیرماه سال 1394 04:38
این یادداشت به بخش دوم نگرش دکتر نعمت الله فاضلی درباره زندگی فقرا اختصاص دارد که با ویرایش و تلخیص اندک ارائه می گردد، به این امید که دید ما را نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنیم توسعه دهد: هنگامی که در زمینه فقر و شادی بحث میکنیم، گویی که از رابطه دو ضد سخن می گوییم. فقر به نوعی به معنای فقدان شادی است و شادی به...
-
فقرا چگونه زندگی می کنند؟(1)
جمعه 5 تیرماه سال 1394 15:51
در این یادداشت بخش اول نگرش دکتر نعمت الله فاضلی درباره زندگی فقرا با ویرایش و تلخیص اندک ارائه می گردد، به امید این که آشنایی بیشتری با موضوعات عدالت و فقر از بعدی دیگر حاصل شود. فقر و شادی: یک روز یک خاخام در خیابانی راه میرفت، صدای الیاس پیغمبر را شنید که میگفت: گرچه تو روزه میگیری و عبادت میخوانی، هرگز لیاقتت...
-
«پول، نوکری خوب و اربابی بد.»
دوشنبه 25 خردادماه سال 1394 01:17
در این یادداشت مقاله زیبایی از خانم سوسن شریعتی با اندکی ویرایش و تلخیص ارائه می شود: راست میگوید دکتر موسی غنینژاد. همۀ ماهایی که به نوعی متعلق به سنّت شریعتی بودهایم و زیر آن چتر جوانی گذراندیم، رابطهای مغشوش داشتهایم با پول. با پول یا با پولدار؟ خُب با هر دو. «زهد انقلابی ضدبورژوایی» ما را «اعراضی» کرده است:...
-
عدالت در رفتار اجتماعی امام علی علیه السلام (2)
یکشنبه 17 خردادماه سال 1394 22:58
اصلاح اجتماعی (شکست نظام طبقاتی) رسول گرامی اسلام (ص) با همه به صورت مساوی برخورد میکرد. اما بعد از رسول خدا _صلیالله علیه و آله ـ انواع تبعیضات در تقسیم مدیریّتها، و توزیع بیتالمال صورت گرفت که قابل چشمپوشی نبود. خلیفه اول بزرگان انصار را در لشکرهای خود فرماندهی نمیداد و تنها ثابت بن قیس را با اصرار و اجبار به...
-
بنزین و عدالت
پنجشنبه 7 خردادماه سال 1394 01:31
یکی از موضوعات چالشی این روزها افزایش بیش از 40 درصدی قیمت بنزین است. دولت تدبیر و امید در اقدامی ابتکاری، بدون اعلام قبلی سهمیه بنزین خودروها را حذف کرد. در همین زمینه مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی با اشاره به جلسه برگزار شده در زمینه تعیین قیمت بنزین، گفت: در جلسه یاد شده تصمیم بر این شد که قیمت...
-
عدالت در قرآن (6)
یکشنبه 27 اردیبهشتماه سال 1394 20:20
از آنجا که اسلام مکتب عدل و اعتدال است، راه مستقیم است و امت اسلامی امت میانه و وسط است و نظام آن عادلانه میباشد، از این رو شناخت مفهوم عدالت به معنای واقعی آن با استفاده از آیات و روایات و سپس بکارگیری آن در جامعه امری انکارناپذیر است. عدالت اصل و مبدأ هستی قرار گرفته و هستی بر اساس آن و مطابق با آن به وجود آمده...
-
فقر چالشی برای دین(2)
جمعه 18 اردیبهشتماه سال 1394 01:12
در این یادداشت بخش دوم سخنرانی زیبای سرکار خانم سارا شریعتی با تلخیص و ویرایش اندک ارائه می شود: دیروز یکی از دانشجویانم از من پرسید که شما که می گویید اصلی ترین مساله ی جامعه ی ما دین است، پس چرا بر فقر تکیه می کنید؟ به او گفتم: چون فقر صورت مساله است، اما نباید از این واقعیت غافل شویم که در جامعه ی ما همه چیز به دین...