آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(5)

دوم - خمس: در خمس که عمده ترین دریافتی آن از درآمد کسب است، در صورتی که از مخارج سال اضافه بیاید، یک پنجم باقیمانده گرفته می شود که این نشانگر بخشودگی مالیاتی درآمدهای پایین است. سه سهم از خمس برای یتیمان، مسکینان و درراه ماندگان سادات است، و سه سهم دیگر که در اختیار رسول خدا (ص) بود، بیشتر توسط حضرت، صرف کمک به فقرا می شد. امیرمومنان(ع) فرمود: «آن هنگام که ما خاندان محمد (ص) در خانه های بی در و بی سقف می زیستیم، و لباس درستی نداشتیم و بیشتر ما هنگام نماز به نوبت از یک لباس استفاده می کردیم، چه بسا مالی می رسیدکه خدا آنرا فقط حق ما قرار داده بود، رسول خدا ایثار می کرد و آنرا به صاحبان اموال و قوی دستان می بخشید تا شاید از این راه  دل آنها به اسلام  متمایل شود(شیخ صدوق ،۱۴۰۳: ۲/ ۳۷۳ و ۳۷۴).
سوم - خراج: در وضع مالیات خراج توانایی خراج گزاران در نظر گرفته می شود. امیرمومنان(ع) در فرمان به مالک  دستور می دهد که اگر رعایا  از سنگینی خراج شکایتی داشتند، آنرا در جهت بهبود حال آنها تخفیف ده(دشتی، 1369: 176). خراج از زمین هایی که با جنگ فتح شده گرفته می شود و ملک همه مسلمانان است. حاکم اسلامی جهت تقویت دین و جهاد با  کافران و مصالح عمومی از آن استفاده می کند(حر عاملی، 1412: 15/ 110).
چهارم - جزیه: فقط از اهل کتاب گرفته  می شود(حر عاملی، 1412: 15/126)که هم از مسلمانان ثروتمندترند، و هم از پرداخت خمس وزکات معافند. درباره مصرف آن، در صدر اسلام به مهاجران پرداخت می شد که از فقیرترین افراد بودند، اما بعد به همه آنان که در راه دفاع از اسلام جهاد می کنند، می رسد(شیخ مفید، 1417: 274), برخی گفته اند: کار به دست ولی امر است و می تواند به فقرا نیز بدهد (طباطبایی، 1414: 7/ 289 و 490)
این موارد نشانگر آن است که بخش اصلی مالیات دریافتی دولت اسلامی از ثروتمندان بوده است، و از سوی دیگر توزیع و مصرف مالیات های مزبور در بیشتر اوقات به نفع صاحبان درآمدهای پایین است.

برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(4)

ت- ب- وظیفه حکومت
اقتصاددانان بخش عمومی اذعان دارند که ارزش های اجتماعی ممکن است لازم بداند که دولت در زمینه توزیع درآمد و ثروت که از نظام بازار و از انتقال حقوق مالکیت از راه ارث بدست می آید، تعدیلاتی را اعمال نماید. و این تعدیل ها را که در جهت انطباق درآمد و ثروت با آنچه که از نظر جامعه  وضع مناسب یا عادلانه توزیع تلقی می گردد، در حیطه وظیفه توزیعی دولت قرار می دهند(ماسگریو،۱۳۷۲ :۶و۷).
دولت اسلامی در مواردی باهدف پر کردن شکاف درآمدی بین اقشار اجتماعی در اقتصاد دخالت می کند. در این رابطه بیشتر سیاست های اسلام  سیاست های درآمدی و مالی است که طی آن دولت بیشتر درآمد خود را از ثروتمندان کسب می کند(از طریق وضع مالیات بر آنها) و بیشتر هزینه های خود را صرف رفاه محرومان می کند.
در جانب درآمدها اسلام چهار مالیات شرعی را بیشتر از ثروتمندان می گیرد:
اول- زکات . به نظر می رسد احکام زکات معلول رفع فقر از جامعه است. موارد هشتگانه مصرف زکات(توبه:۱۰)بیشتر به طبقات پایین جامعه تعلق می گیرد(حر عاملی،۱۴۱۲ :۹/ ۱۷۵ - ۱۰۸)حتی در زکات فطره که مالیات ثابت سرانه ای است، در صورتی پرداخت آن واجب است که فرد قادر به تامین مخارج سال خود باشد(همان:۱۵/ ۱۲۶)
دوم – خمس (ادامه دارد). 

برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(3)

 پ- تحریم ربا
ربا در اسلام در ردیف پیکار با خدا و رسول او است.(بقره:۲۷۹-۲۷۸) و صاحبان پول اجازه دارند با انعقاد قراردادهای مشارکت، مضاربه و…با کارفرما شریک شوند و در خطر سرمایه گذاری سهیم شوند، به طوری که باید سود و زیان احتمالی بین دو عامل اصلی تولید یعنی  کار و سرمایه عادلانه تقسیم شود. شاید مهمترین اثر تحریم ربا در اقتصاد، لغو بازار وام باشد، به این صورت که بازاری بوجود نخواهد آمد که عده ای بتوانند ربا بدهند و عده دیگر ربا بگیرند(صدر،1374: 294)  و این به نوبه خود سبب افزایش تقاضای سرمایه گذاری خواهد شد(صدر،1374: 304)  .
ت- توجه به محرومان وآسیب پذیران
گروهی در جامعه به دلیل عدم توانایی در فعالیت اقتصادی، و یا عدم زمینه مناسب جهت فعالیت، قادر به تامین نیازهای خود نیستند، اسلام دو راه مشخص جهت کمک به آنها مطرح کرده است:
ت- الف- مسوولیت ملت
مردم وظیفه دارند در سوانح طبیعی مثل زلزله ،سیل و…به یکدیگر یاری رسانند، و خداوند کوتاهی کنندگان در راه انجام این وظیفه را تهدید به نابودی و جانشینی گروه دیگری بجای آنها کرده است(محمد:۳۸). پیامبر اسلام (ص) می فرماید:«ما آمن بی من بات شبعان وجاره جائع؛(کلینی ،۲:۱۴۰۵/ ۶۶۸) آنکه شب سیر بخوابد درحالی که همسایه اش گرسنه است، به من ایمان نیاورده است.» حتی پیامبر(ص)  اهل آبادی را که شب گرسنه ای درآن بخوابد از جمله کسانی شمرده است که خدا در قیامت به آنان نظر نمی کند(حر عاملی،۱۴۱۲: ۱۲/ ۱۳۰) 
ت- ب- وظیفه حکومت(ادامه دارد)