-
Some levels and dimensions of poverty
جمعه 16 شهریورماه سال 1397 14:22
Poverty has been considered by various scholars in various aspects, and has raised the following levels: 1. Lack of basic needs: The most common approach to defining poverty is to identify basic human needs. The most important nutritional requirements are the food needed to get a level of energy. The lowest and most...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(7): معیارهای توزیعی
شنبه 10 شهریورماه سال 1397 00:57
طبق اندیشه دینی هستی مبدئی مشخص دارد و با وجود قوانینی معین و اصول عادلانه تکوینی به سوی هدفی معین در حرکت است، از آنجا که حرکت طبیعت تصادفی نیست، سازگار با آن انسان قادر است اصول معینی در زندگانی خویش جاری کند. ۱.با توجه به توصیه اسلام به برادری مومنین (انما المو منون اخوه)برخورد انسان ها از حالت جنگ به همگرایی سوق...
-
چالش در مصادیق(29): بررسی عدالت در شرکت تلاشگران سپهر شاهرود
یکشنبه 4 شهریورماه سال 1397 21:27
یکی از دانشجویان گرامی جهت دوره کارآموزی به شرکت تلاشگران سپهر واقع در شهرک صنعتی شاهرود معرفی شد. پس از اتمام دوره، از ایشان خواستم مواردی را که احساس می نماید در سازمان بی عدالتی باشد بنگارد. هدف از این امر، کمک به رفع بی عدالتی های و رفع اشکالات احتمالی است. در هر سازمانی بی عدالتی هایی خواسته یا ناخواسته رخ می دهد...
-
An Introduction to Poverty in Iran
دوشنبه 22 مردادماه سال 1397 01:42
Poverty is an ominous phenomenon that has a long history in human history. The great problem and illness that has focused on the minds of many politicians and scientists. Poverty has shown itself to be the simplest and most mundane level of destruction and degradation of its human body, and has brought human evolution...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(6): معیارهای توزیعی
پنجشنبه 18 مردادماه سال 1397 12:20
نقش معیار های توزیع بیشتر در مرحله توزیع بعد از تولید مطرح می شود، این معیارها در هر نظامی بر اساس مبانی فکری آن نظام تعیین می گردد، در اسلام معیار و عامل اصلی درآمد کار است، معیار توزیعی دیگر در اسلام نیاز است، این دو معیار گاه به تنهایی و گاه در کنار یکدیگر و به صورت مکمل نقش ایفا می کنند. افراد جامعه به سه دسته...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(5)
جمعه 12 مردادماه سال 1397 14:41
در اسلام نظریات توزیع قبل از تولید و توزیع بعد از تولید در جهت حل ریشه ای مشکلات توزیعی وضع شده است. ب- نظریه توزیع بعد از تولید (سهم صاحبان عوامل تولید و توزیع مجدد درآمد) از آنجا که برخی نیروها و نهاد ها(مانند مالکیت خصوصی) سبب نابرابری اقتصادی و عدم توازن ثروت های جامعه می شود، اسلام با استفاده از اهرم های زکات،...
-
فیلم عدالت(3): عدالت در اندیشه شهید بهشتی
پنجشنبه 21 تیرماه سال 1397 14:19
در این فیلم شهید بهشتی به مشخصات یک جامعه عادلانه اشاره می کند و نشانه هایی از یک جامعه غیر عادلانه را بر می شمارد. سوال اصلی این است که کشور ما تا چه حد با آرمان عدالت فاصله دارد؟ برای مشاهده روی لینک کلیک کنید. عدالت در اندیشه شهید بهشتی
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(4)
سهشنبه 19 تیرماه سال 1397 01:23
در اسلام نظریات توزیع قبل از تولید و توزیع بعد از تولید در جهت حل ریشه ای مشکلات توزیعی وضع شده است. الف - نظریه توزیع قبل از تولید بر خلاف نظام اقتصادی سرمایه داری که مباحث توزیعی آن بیشتر روی توزیع عواملی و تعیین سهم صاحبان عوامل تولیدی از محصول تمرکز دارد، در نظام اقتصادی اسلام به توزیع منابع تولید، و ثروت های...
-
An Attitude to Judicial Justice
جمعه 1 تیرماه سال 1397 04:22
If there is no "judicial justice", and society does not have a healthy legal system, capitalists, and self-interested penetrate everywhere, They pay the "right to righteousness" and buy those who must buy and burn the root of "right" and "installment" and "justice"...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(3)
پنجشنبه 17 خردادماه سال 1397 23:21
دومین اصل مورد نظر شهید صدر، توازن اجتماعی است. این هدف با توجه به دو واقعیت به وجود آمده است. اول، واقعیت طبیعی، به این معنا که انسان ها ازتوانایی ها و استعدادهای متفاوت روحی، فکری، و بدنی برخوردارند. دوم، واقعیت مرامی است، به این صورت که در نظام اقتصادی اسلام، کار منشاء مالکیت خصوصی است. بنابراین امکان ثروتمند شدن...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(2)
پنجشنبه 10 خردادماه سال 1397 18:44
همان طور که در یادداشت گذشته تبیین شد، تامین اجتماعی در اسلام در درجه اول به نوعی کفالت همگانی (تکافل عام) است که بر نقش عموم مردم تکیه دارد. علاوه بر این، در درجه دوم شهید صدر دولت را متولّی ایجاد تامین اجتماعی می داند که از آن با عنوان کفالت دولت(ضمان اعاله)یاد می کند. 1. 2. ضمان اعاله وظیفه مستقیم دولت در تامین سطح...
-
A Review of Challenge in Examples (1): Heritage Kingdom
جمعه 28 اردیبهشتماه سال 1397 17:50
In the following, the study of the injustice of hereditary kingdoms can be explained by the preceding reasons: 5. For some capitalist economists, the administration of the country needs a minimum government. Hereditary kingdoms in some way increase the size of governments and prevent the community from realizing...
-
عدالت در اندیشه شهید صدر(1)
جمعه 28 اردیبهشتماه سال 1397 03:14
بر خلاف اندیشمندان نظام اقتصاد سرمایه داری که گفتمان حاکم بر اندیشه های آنان گفتمان غیر وحیانی و سکولار است، در اندیشه های شهید صدر به ملاحظات وحیانی در تعیین اهداف و آرمان ها توجه می شود. شهید صدر عدالت اجتماعی را از ارکان اقتصاد اسلامی می شمارد، و آن را بر دو اصل تامین اجتماعی و توازن اجتماعی مبتنی می...
-
معیارها و قواعد عدالت اقتصادی در اسلام
شنبه 22 اردیبهشتماه سال 1397 02:15
در زمینه عدات اقتصادی سه نگرش را می توان تفکیک نمود: 1. قواعد مبدا محور(ابزار محور): تحقق عدالت را منوط به برقراری شرایط عادلانه در امکانات و فرصت های اولیه و برابری همگانی در برابر قانون می داند.(Means Oriented Approach) 2.فرایند محور(Process Oriented)به ساختار روابط و فرایند فعالیت های تولیدی و توزیعی و روشی که...
-
Challenge in Examples (1): Heritage Kingdom
شنبه 25 فروردینماه سال 1397 16:38
Among the examples that may be unequivocal is evident, the kingdoms are hereditary. Perhaps, in the present age, there is no doubt about the unfairness of these governments. Certainly, some may have been examples of kings of history that have been successful and have had tremendous effects, but in any case, among the...
-
مفهوم دو واژه عدل و قسط
پنجشنبه 23 فروردینماه سال 1397 02:07
باوجودی که دو واژه «عدل» و «قسط» مترادف به نظر می رسند، اما عدالت جنبه عام تری دارد، و قسط غالبا مفهوم اقتصادی یا حداقل پیوند اقتصادی دارد. قرآن مجید رسالت پیامبران را آماده سازی مردم برای اجرای قسط بیان می کند «لقد ارسلنا رسلنا و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید...»(حدید:25)...
-
نقش توزیعی دولت
شنبه 11 فروردینماه سال 1397 21:25
اقتصاددانان علاوه بر نقش تثبیتی و تخصیصی درباره منابع گوناگون، برای توزیع درآمد، ثروت و رفاه بین افراد و خانوارها نیز اهمیت قائل هستند. ممکن است توزیع موجود در جامعه از نظر اخلاقی قابل پذیرش نباشد، در واقع مشکلی که جامعه با آن مواجه است انتخاب بهترین وضع توزیع درآمد و رفاه اجتماعی است. علت نیاز به حضور دولت در این...
-
Challenge in the examples
پنجشنبه 17 اسفندماه سال 1396 01:21
Perhaps if the site wants to start from somewhere, there is no better starting point than the challenge. In any case, everyday people find themselves in their own family, community, or global community with examples of which their fairness or unfairness is a matter of serious questions. The significance of this is in...
-
عدالت پیشینی یا عدالت پسینی
پنجشنبه 10 اسفندماه سال 1396 01:15
بررسی کامل سیاست های دولت در زمینه توزیع درآمد دشوار و پیچیده است. اگر دولت بخواهد جهت رفع بی عدالتی در جامعه از روش «علاج واقعه قبل از وقوع » استفاده نماید، و به اصطلاح از روش «قبل از وقوع»(Ex-ante)استفاده کند با دشواری های زیادی مواجه خواهد شد، همچنین دولت می تواند از روش های «بعد از وقوع»(Ex-post)در جهت تعدیل درآمد...
-
چالش در مصادیق(28): بررسی عدالت در اداره شبکه بهداشت و درمان دامغان
چهارشنبه 2 اسفندماه سال 1396 21:11
یکی از دانشجویان گرامی جهت دوره کارآموزی به اداره شبکه بهداشت و درمان دامغان معرفی شد. پس از اتمام دوره، از وی خواستم مواردی را که احساس می نماید در سازمان بی عدالتی باشد بنگارد. هدف از این امر، کمک به رفع بی عدالتی های اجتماعی و رفع اشکالات احتمالی است. در هر سازمانی بی عدالتی هایی خواسته یا ناخواسته رخ می دهد که در...
-
The Book of Justice (1): Rawls-Hakimi
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 14:32
The book "Rawls-Hakimi (Comparative and Critical analysis of Economic Justice Criterions in John Rawls and MohammadReza Hakimi 's thought )" by Mohammad Reza ArmanMehr and Scientific editing by Dr. Yadollah Dadgar is published by "Dalilema". This work addresses the comparative analysis of the...
-
شعر عدالت(25): عدالت در شعر سعدی(5)
سهشنبه 17 بهمنماه سال 1396 00:25
شعر کاربردی سعدی برای امیران عادل شیخ شیراز در قصاید خود به جز اتابکان سلغری پارس، برخی از رجال و امرای نام دار زمان خود را نیز ستوده و نامشان را ذکر کرده است از جمله: اتابک مظفرالدین سلجوق شاه ابن سلغر، امیر انکیانو، شمس الدین حسین علکانی، شمس الدین محمد جوینی صاحب دیوان، امیر سیف الدین، علاءالدین عطاملک جوینی صاحب...
-
شعر عدالت(24): عدالت در شعر سعدی(4)
جمعه 13 بهمنماه سال 1396 00:36
مقصود سعدی از مدح امرا و رجال نامدار زمان خویش آن است که با ذکر صفات و عناوین مختلف برای آنان، اندیشه ی خود را در باب حکومت و سیاست و کشورداری و نیز خصلت یک حاکم ایده آل بیان نماید. سعدی، ابوبکر بن سعد زنگی را مظهر نکونامی و عدالت، بحر بخشایش و کان جود می داند به همین منظور برای او دعای خیر می کند و از خدا برای وی...
-
Approach to the division of justice
سهشنبه 26 دیماه سال 1396 16:28
There are many comments on the division of justice. Justice is divided into credible divine and non-divine justice, each of which has its own divisions. 1. Divine justice is divided into three types of developmental, secular, and criminal justice.The developmental justice is that God gives to every being as much as...
-
عوامل تضاد طبقاتی ومبارزه اسلام با آنها(4)
جمعه 15 دیماه سال 1396 19:26
از جمله علل تضاد طبقاتی، ساختار نامناسب اقتصادی است که در یادداشت های گذشته به آزادی نامحدود اقتصادی و مالکیت خصوصی نامحدود اشاره شد. در این یادداشت یکی دیگر از عوامل ساختاری بررسی می شود: 2.3.توزیع ناعادلانه درآمد موضوع اصلی عدالت، توزیع منابع محدود بین اقشار مختلف جامعه است. دو دهه آخر قرن بیستم، دوران رونق اقتصاد...
-
عوامل تضاد طبقاتی ومبارزه اسلام با آنها(3)
دوشنبه 11 دیماه سال 1396 19:40
از جمله علل تضاد طبقاتی، ساختار نامناسب اقتصادی است که در یادداشت گذشته به آزادی نامحدود اقتصادی اشاره شد. در این یادداشت یکی دیگر از عوامل ساختاری بررسی می شود: 2.2.مالکیت خصوصی نامحدود هر انسانی بر اساس غریزه حب ذات دوست دارد هر چیز با ارزشی را به ملک خود درآورد. اسلام برای رفع آثار بد تمرکز ثروت در دست ثروتمندان...
-
?Is justice a mystery
چهارشنبه 29 آذرماه سال 1396 00:45
The puzzle is a question that must be solved with the power of thought and with respect to other symbols, Usually the puzzle is ultimately solvable, but different people from different aspects offer answers, although it may be solved in several different ways, but usually there is one best way.The reason that justice...
-
شعر عدالت(23): عدالت در شعر سعدی(3)
چهارشنبه 15 آذرماه سال 1396 00:38
در کتاب نصیحة الملوک نیز سخنانی در مورد عدل ذکر شده از جمله: «حاکم عادل به مثال دیوار محکم است هر گه که به ستم میل کند بدان که روی در خرابی دارد.» «پادشاهی که عدل نکند و نیک نامی توقع دارد بدان ماند که جو همی کارد و امید گندم دارد.» همچنین اردشیر می گفت: «شاه باید داد بسیار کند که داد، مایه ی همه ی خوبی هاست و مانع...
-
شعر عدالت(22): عدالت در شعر سعدی(2)
سهشنبه 7 آذرماه سال 1396 20:36
هر قدر دادگری در جهان اندیشه ی سعدی مطلوب است و سودمند، بیداد زشت است و زیان خیز. جامعه ی عدالت پیشه ای که سعدی آرزومند است وقتی انسانی تر جلوه می کند که عاقبت بیدادگری در نظر گرفته شود. از این رو گاه از سرنوشت دو برادر سخن می رود: یکی عادل و دیگری ظالم که اولی پس از مرگ پدر به واسطه ی عدل و شفقت در جهان نامور شد و...
-
The beginning of the word
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1396 01:13
Or justice «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» (قرآن مجید، سورة قصص، آیه 5) But We wanted to be gracious to those abased in the land, and to make them leaders and inheritors(Qur'an, Sura 28: AL-QASAS:5) Greeting and Serving All...