-
فیلم عدالت(9): عدالت در اندیشه آیت الله خامنه ای
چهارشنبه 16 مردادماه سال 1398 01:43
در ویدئوی زیر گوشه ای از سخنان آیت الله خامنه ای بر علیه سرمایه داران به تصویر کشیده شده است. به نظر می رسد آرمان های والای انقلاب اسلامی ایران تا تحقق نهایی هنوز فاصله زیادی دارد که رفع بی عدالتی ها همت همزمان ملت و دولت را می طلبد. اگر واقعا بخواهد اتفاقی بیفتد باید آموزه امر به معروف و نهی از منکر در عرصه اقتصاد هم...
-
تصویر عدالت(10): عدالت غذایی!!!
پنجشنبه 10 مردادماه سال 1398 00:24
از دردناکترین صحنه های مربوط به بی عدالتی مواردی است که عده ای در روی زمین نیازهای غذایی اولیه زندگی را نداشته باشند. غذا نیاز اولیه ای است که به منزله خون جامعه است و عدم دسترسی عده ای در هر کجای زمین قابل توجیه نیست. دو عکس زیر گوشه ای از این بی شرمی تاریخ کنونی را به تصویر می کشد. این گونه تصاویر مایه شرمساری بشر...
-
فیلم عدالت(8): چرا کشورهای ثروتمند، روز به روز ثروتمندتر می شوند؟ و کشورهای فقیر، فقیرتر؟
یکشنبه 23 تیرماه سال 1398 01:05
معروف شده است که پول، پول میاورد. در ادبیات اقتصادی هم به چرخه های فقر و ثروت اشاره شده است. به این معنا که فرد ثروتمند قدرت سرمایه گذاری و ریسک بیشتری دارد، و این سبب می شود که پیوسته پولدارتر شود. و فرد فقیر هم چنین قدرتی ندارد و پیوسته فقیرتر خواهد شد. چنین چیزی بین کشورهای ثروتمند و به اصطلاح شمال و کشورهای فقیر و...
-
داستان عدالت(20): انوشیروان عادل
پنجشنبه 20 تیرماه سال 1398 14:21
هنگامی که انوشیروان خواست ایوان کاخ مدائن را بسازد دستور داد زمین های اطراف آن را خریداری کنند، زمینهای اطراف از صاحبانش خریداری شد مگر پیرزنی که امتناع ورزید. انوشیروان گفت: خانه پیرزن در جای خودش باقی باشد و آنگاه ساختمان او را محکم و با دوام کرد، ایوان را محیط بر آن ساخت. اهل آن نواحی آنجا را خانه ی پیرزن نامیدند ....
-
فیلم عدالت(7): لزوم ساده زیستی مسوولان
سهشنبه 18 تیرماه سال 1398 23:16
در این کلیپ امام خمینی(ره) معتقد است افرادی می توانند فقر را در جامعه اسلامی از بین ببرند که خودشان طعم فقر را چشیده باشند. ایشان در جای دیگری گفته است: من یک موی این کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان ترجیح می دهم. برای مشاهده روی لینک کلیک کنید: لزوم ساده زیستی مسوولان متاسفانه آرمان های انقلابی گاهی توسط پیروان به...
-
تصویر عدالت(9): آغاز و انجام
سهشنبه 28 خردادماه سال 1398 02:12
دو تصویر فوق را که دیدم، احساس کردم می تواند در یک یادداشت با هم اورده شود تا اغاز و انجام سرنوشت همه ما روشن شود. متاسفانه واقعیتی است که سرانجام زندگی ابنای بشر عادلانه و با مرگ خواهد بود. زنگ خطری برای صاحبان ثروت که دیگر چاره ای از آن ندارند و بهتر است توشه ای برگیرند.
-
فیلم عدالت(6): اختلاف در ارزش های عدالت خواهانه
یکشنبه 12 خردادماه سال 1398 04:22
در ویدئوی کوتاه زیر، به زیر سوال رفتن ارزش های عدالت خواهانه در سطح جامعه توجه شده است. به دیگر سخن، در گفتمان عدالت، گاهی در مفاهیم اصلی عدالت اتفاق نظر دیده نمی شود، چه برسد به مصادق آن. تا زمانی که اجماع و تفاهم نسبی در مفاهیم اصلی پیدا نشود، شاید نتوان به مصادیق عدالت پرداخت. هر چند این فیلم سخنرانی کوتاهی است اما...
-
تابع رفاه اجتماعی در اسلام و تعادل سراسری در اقتصاد اسلامی
پنجشنبه 26 اردیبهشتماه سال 1398 02:37
تابع رفاه اجتماعی اسلام به صورت تابع تساوی گرایانه نیست، چرا که توزیع رفاه به شکل مساوی از نظر اسلام عادلانه نیست. از سوی دیگر تابع رفاه اجتماعی در اسلام مانند مطلوبیت گرایان نیست، چرا که از نظر اسلام حق باید بین حق داران توزیع شود، که از جمله آنها فقیران جامعه هستند. تابع رفاه اجتماعی بر طبق تعالیم اسلامی به نظر می...
-
اسلام و رسیدگی به فقرا
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1398 03:44
رسول خدا(ص) همه مسلمانان را در بهره گیری از انفال مساوی قرار داد، و در مورد برخی از انفال مثل ارث کسانی که وارث نداشتند، و غنیمت هایی که بدون اذن امام گرفته می شد، پیامبر اسلام (ص)آنها را بین یاران خود تقسیم می کرد و بیشتر به نیازمندان می داد. درباره غنایم جنگی نیز پیامبر اکرم سهم افراد شرکت کننده در جنگ را مساوی در...
-
شعر عدالت(34): عجب صبری خدا دارد
جمعه 13 اردیبهشتماه سال 1398 13:42
عجب صبری خدا دارد! اگر من جای او بودم. همان یک لحظه اول، که اول ظلم را میدیدم از مخلوق بی وجدان ، جهانرا با همه زیبایی و زشتی ، بروی یکدیگر ،ویرانه میکردم. عجب صبری خدا دارد! اگر من جای او بودم، که در همسایه ی صدها گرسنه ، چند بزمی گرم عیش و نوش میدیدم ، نخستین نعره مستانه را خاموش آندم ، بر لب پیمانه میکردم . عجب...
-
شعر عدالت(33): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(8)
جمعه 23 فروردینماه سال 1398 14:16
گاهی هم ریشۀ جنگها و ستیزهها را در موجودیت جنگ افزارها می دانند؛ در حالی که جنگ افزار وسیله یی است که جنگ را با آن به پیش می برند. چگونگی کاربرد جنگ افزار وابسته به انسانهاست. مردمان با استفاده از تفنگ از سرزمین خود در برابر مهاجمان پاسداری می کنند، باز در جایی دیگر با تفنگ به تاراج زندگی دیگران می پردازند، پس...
-
شعر عدالت(32): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(7)
چهارشنبه 21 فروردینماه سال 1398 00:55
به باور فردوسی بیدادگران سرانجام خود را در چاه بیداگری خود می اندازند، در جهان به بدنامی شهره می شوند و به سزای بیدادگری خود می رسند: مکن بد که بینی به فرجام بد/ زبد گردد اندرجهان نام بد نگیرد ترا دست جز نیکویی/ گر از مرد دانا سخن بشنوی هر آن کس که اندیشه یی بد کند/ به فرجام بد با تن خود کند وگر بد کنی جز بدی ندروی/...
-
شعر عدالت(31): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(6)
یکشنبه 11 فروردینماه سال 1398 23:39
استواری و پایبندی به پیمانی که بر بنیاد دادگستری به میان می آید، از آموزه های بزرگ فردوسی در شاهنامه است. وقتی به صلح پیمان بسته می شود باید به آن پایبند بود. وقتی با رای و خرد و داد مشکلی از میانه بر می خیزد، نباید شمشیرها از نیام ها کشیده شوند. شما داد جویید و پیمان کنید/ زبان را به پیمان گروگان کنید مکن ای برادر به...
-
شعر عدالت(30): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(5)
جمعه 24 اسفندماه سال 1397 17:33
روایت است که باری در بغداد آتش سوزی انبوهی به میان آمد و نیمۀ شهر در آتش سوخت. عارفی نیز در شهر دکانی داشت، چون احوال از او پرسیدند، شیخ خدا را شکر کرد که دکان مرا زیانی نرسیده است. گویند بعداً آن شیخ از این شکرگزاری بسیار پشیمان شد و پیوسته می گریست و می گقت که هرقدر به دربار خداوند دست نیاز و زاری بر می دارم و می...
-
شعر عدالت(29): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(4)
پنجشنبه 23 اسفندماه سال 1397 23:49
گفته اند هرملتی سزاور آن دولتی است که بر آن حکومت می کند. سخنی که این روزها بسیار تکرار می شود و می گویند این سخن از نیچه است؛ اما سعدی چنین چیزی را یک امر خداوندی می داند. او سلطان بیدادگر را خشم خداوند می خواند که بر قومی فرود آمده است. به قومی که نیکی پسندد خدای/ دهد خسرو عادل و نیک رای چو خواهد که ویران شود عالمی/...
-
شعر عدالت(28): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(3)
پنجشنبه 23 اسفندماه سال 1397 22:47
امروزه میزان نیرومندی یک دولت را وابسته به میزان حمایت و پشتیبانی مردم از آن دولت می دانند. یعنی هرقدر این حمایت بیشتر باشد، آن دولت از نیرومندی بیشتری برخوردار است و بر عکس آن. البته هیچ دولتی نمی تواند پشتیبانی مردم را بدون دادگستری و بدون تامین عدالت اجتماعی به دست آرد. سعدی مردم را ریشه های اصلی درخت دولت می داند...
-
شعر عدالت(27): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(2)
دوشنبه 29 بهمنماه سال 1397 00:53
هیچ تردیدی نخواهد بود که بگوییم تمام حرکت های انقلابی و تحول طلبانۀ انسانها در درازای تاریخ گونه یی از دادخواهی گروهی مردم بوده است؛ اما با اتکا به شیوههای خشونت بار. قیام سپارتاکوس در آن سوی سده های دور یک قیام دادخواهانه است، برای آن که نمی خواهد در یک مبارزۀ خونین کشته شود و یا هم او بردۀ دیگری را بکشد، تا دیگران...
-
شعر عدالت(26): داد خواهی و داد گستری در شعر فارسی دری(1)
دوشنبه 22 بهمنماه سال 1397 19:07
داد خواهی، پند و اندرز حکیمانه و شناخت هستی برای بهتر زیستن و باهم زیستن، در طیف گستردۀ مضمون و محتوای شعر فارسی دری جایگاه بزرگی دارد. این جا از این روزنه نگاهی داریم به شعرچند تن از بزرگان شعر فارسی دری که پی گیری این موضوع در شعر همه شاعران بحثی خواهد بود بسیار دراز دامن که به سال ها پژوهش و تحقیق گروهی نیاز دارد....
-
برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(5)
یکشنبه 30 دیماه سال 1397 01:53
دوم - خمس: در خمس که عمده ترین دریافتی آن از درآمد کسب است، در صورتی که از مخارج سال اضافه بیاید، یک پنجم باقیمانده گرفته می شود که این نشانگر بخشودگی مالیاتی درآمدهای پایین است. سه سهم از خمس برای یتیمان، مسکینان و درراه ماندگان سادات است، و سه سهم دیگر که در اختیار رسول خدا (ص) بود، بیشتر توسط حضرت، صرف کمک به فقرا...
-
برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(4)
شنبه 29 دیماه سال 1397 01:07
ت- ب- وظیفه حکومت اقتصاددانان بخش عمومی اذعان دارند که ارزش های اجتماعی ممکن است لازم بداند که دولت در زمینه توزیع درآمد و ثروت که از نظام بازار و از انتقال حقوق مالکیت از راه ارث بدست می آید، تعدیلاتی را اعمال نماید. و این تعدیل ها را که در جهت انطباق درآمد و ثروت با آنچه که از نظر جامعه وضع مناسب یا عادلانه توزیع...
-
برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(3)
دوشنبه 24 دیماه سال 1397 01:14
پ- تحریم ربا ربا در اسلام در ردیف پیکار با خدا و رسول او است.(بقره:۲۷۹-۲۷۸) و صاحبان پول اجازه دارند با انعقاد قراردادهای مشارکت، مضاربه و…با کارفرما شریک شوند و در خطر سرمایه گذاری سهیم شوند، به طوری که باید سود و زیان احتمالی بین دو عامل اصلی تولید یعنی کار و سرمایه عادلانه تقسیم شود. شاید مهمترین اثر تحریم ربا در...
-
برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(2)
جمعه 30 آذرماه سال 1397 23:26
در جهت تقویت بازار سرمایه انسانی، اسلام بر گسترش روابط حقوقی کار و دستمزد عادلانه تاکید دارد: الف- گسترش روابط حقوقی کار کارفرما و کارگران در اقتصاد اسلامی می توانند نه بر اساس عرضه و تقاضای بازار کار، بلکه بر اساس تقسیم در آمد و سود واقعی فعالیت های اقتصادی در قراردادهایی مثل مشارکت، مضاربه، مزارعه و مساقات عمل کنند،...
-
برخی تدابیر اسلام در جهت توزیع عادلانه درآمد(1)
جمعه 23 آذرماه سال 1397 00:22
هر چند رعایت توازن و برابری(معیار جمع گرایی اخلاقی) اهمیت فراوان دارد، و در حقوق اولیه، ثروت های عمومی و فرصت ها پسندیده است، اما بنا به عقل و نقل (نحل:71) باید استحقاق ها رعایت شود، اسلام طبیعی بودن اختلاف افراد در ثروت و مالکیت را می پذیرد، اما نه اختلاف شدیدی را که منجر به فقر طبقه دیگر شود، زیرا اختلاف فاحش طبقاتی...
-
Inflation in iran
دوشنبه 5 آذرماه سال 1397 22:35
As promised, from time to time, the blog looks like social considerations to be fair or unfair. The subject of inflation is a subject with many challenges among scientists, especially the science of economics. Even some economists see inflation as a condition for economic growth. But everybody agrees that high...
-
عدالت در اندیشه شهید مطهری(3)
شنبه 26 آبانماه سال 1397 01:30
برخی اندیشمندان به حقوق طبیعی (Natural Laws) توجه ویژه ای دارند. خواست خداوند و انسان و وجود غایت در خلقت انسان منابع اصلی شناخت عدالت دینی هستند، و هیچ عنصر اعتباری مثل ثروت، قدرت و...قیدی بر این نظریه نیست(خاندوزی،1383: 151). عدالت اجتماعی جایگاه به حق و طبیعی افراد، و مترادف با وضع سلامت نظام اقتصادی است. به نظر...
-
عدالت در اندیشه شهید مطهری(2)
پنجشنبه 24 آبانماه سال 1397 19:19
شهید مطهری با الهام از «فاستبقوا بالخیرات» میدان فعالیت اقتصادی را به میدان مسابقه تشبیه می نماید که همه افراد حق فطری شرکت در آن را دارند، و بسته به استعداد و تلاش خود بهره می برند(صدر، ۱۳۷۴: ۳۳۱و۳۳۲). از نظر شهید مطهری، مقتضای عدالت آن است که تفاوت هایی که در جامعه است تابع استعدادها و لیاقت ها باشد، و فرق نگذاشتن...
-
فیلم عدالت(5): منطقه محروم رودبار کرمان
پنجشنبه 10 آبانماه سال 1397 13:48
در این فیلم پنج دقیقه ای یکی از مناطق محروم کشور به نمایش درآمده است. فکرش را هم نمی توان کرد که در کشور ما که با هدف استقرار عدالت، انقلاب اسلامی شده است، بعد از 40 سال از انقلاب چنین نقاطی وجود دارد. این گونه فیلم ها وظیفه همه ما را افزایش می دهد، به خصوص ثروتمندان و افرادی که توانایی کمک دارند. سَیعلَمُ الّذینَ...
-
عدالت در اندیشه شهید مطهری(1)
یکشنبه 29 مهرماه سال 1397 21:25
شهید مطهری در کتاب عدل الهی سه تعریف از عدالت بیان می کند: ۱. عدالت به معنای رعایت تناسب که مفهوم مخالف آن بی تناسبی است. مانند تناسب سیاست های مختلف اقتصادی یا وجود توازن در بخش های مختلف اقتصادی در جامعه. مفهوم «اقتصاد» در معارف اسلامی به معنای رعایت اعتدال و دوری از افراط و تفریط به همین تعریف اشاره دارد. مثلا در...
-
ابزارهای توزیع مجدد درآمد در اقتصاد اسلامی
چهارشنبه 25 مهرماه سال 1397 22:21
1. انتقال بین افراد که سه نوع است: 1.1. انتقال از راه ارث 1.2. انتقال اجباری: خمس(بخش سهم سادات)، زکات، خراج، جزیه، فدیه، کفارات، نذورات که به عین اموال افراد تعلق می گیرد، و تا زمانی که افراد آنها را نپردازند، حق تصرف در اموال خود را ندارند. بیشینه آن 20 درصد، و کمینه آن 5/2 در صد است. 1.3. انتقال اختیاری: انفاق 2....
-
فیلم عدالت(4): عدالت در اندیشه الهی قمشه ای
دوشنبه 2 مهرماه سال 1397 19:15
در این فیلم ده دقیقه ای دکتر الهی قمشه ای درباره اهمیت عدالت در اسلام صحبت می کند و از آن به عنوان هدف اصلی ارسال پیامبران نام می برد. هدفی که البته باید با اختیار انسانها دنبال شود و عدالت ورزی همراه با اختیار بشری همراه باشد. برای مشاهده روی لینک روبرو کلیک کنید. عدالت در اندیشه دکتر الهی قمشه ای