در یادداشت های قبلی به برخی اشعار در رابطه با عدالت اشاره شد. در این یادداشت نیز به برخی اشعار دیگر اشاره می شود که نشانه اهمیت عدالت در فکر و ذهن شاعران است.
نظامی عدالت را برای آبادانی مملکت ضروری می داند:
رسم ستــــــم نیست جهــــان یافتن/ ملک به انصاف تـــــــوان یافتن
هر چه نه عدل است، چه دادت دهد/ وآن چه نه انصاف، به بادت دهد
عدل، بشیـــــری است خِرد شاد کن/ کارگری مملـــکت آباد کــــن
مملکت از عـدل شـــــود پـــــایدار/ کــــــار تو از عدلِ تو گیرد قرار
سلطان سخن، سعدی، عدالت را سبب نیک نامی می نامد:
جز نام نیک و بد، چه شنیدی که باز ماند/ از دور مُلک دادگران و ستمگران
عــــــدل اختیار کن که به عالم نبرده اند/ بهتر ز نام نیک، بضاعت مسافران
صائب در انتظار ظهور عدالت جهانی است:
صبح ظهور حضرت مهدی که حصن دین/ از اعتقاد راسخ او گشت استوار
خـــورشید آسمــان عــدالت که آفتاب/ بر نقطه ی عدالت او می کند مدار
به نظر می آید محتشم کاشانی نیز در این ابیات به استقبال ظهور عدالت در آخر الزمان رفته است:
خوش آن بیداد کز فریاد من جانان برون آید/ نفیر دادخواهان سرکشد،سلطان برون آید
به عــزم بزم خاصش گیرم آن دم دامن رعنـا/ که داد دادخواهان داده از ایوان برون آید
عدالت یکی از چهار اصل اخلاقی است که شیخ محمود شبستری به آن اشاره دارد:
اصولِ خُلق نیک آمد عدالت/ پس از وی حکمت و عفّت، شجاعت
عدالت چون شعار ذات او شد/ ندارد ظلم، از آن، خُــــلقش نکـــو شد
ظهور نیکویی در اعتدال است/ عدالت، جسم را اقصی کمـــال است
ملک الشعرای بهار لازمه قضاوت صحیح را رعایت عدالت می شمارد:
قضاوت ز روی عدالت شود/ نه از روی بیداد بخل و جفا
او همچنین کیفر را سرانجام ظالمان اعلام می دارد:
گرچه بیداد بسی کرد، ولی کیفر یافت/ نیک دریابد بیدادگران را کیفر
با سلام،
قسمتی از مطلب مرد غدیرف همچنان مظلوم از سایت فرارو به مناسبت غدیر خم:
.... او که دلداده راستین اسلام بود می دانست که اگر صبر و سکوت و بیعت نکند، شمشیرها از نیام ها بر کشیده خواهد شد و جنگ و خونریزی میان مسلمانان در خواهد گرفت و بسیاری از تازه مسلمانان، به راه شرک و جاهلیت عربی باز خواهند گشت. بدین سبب است که فرمود "... و صبرت و فی الحلق شجی و فی العین قضی...صبر پیشه کردم در حالی که گویی خار در چشم و استخوان در گلو دارم.."(3)
و اما اکنون، پس از چهارده قرن، گروهی از به ظاهر عالمان "نادان" شیعه، به جای التزام عملی به گوهر پاک اسلام و آموزه های نبوی و علوی، کاسه از آش داغ تر شده اند و به بهانه دفاع از حق امیر مومنان علیه السلام، به صحابی پیامبر توهین می کنند و جاهلانه بذر کینه و خصومت میان مسلمین می پراکنند...