آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

شاخص های عدالت اقتصادی در اسلام

 در دنیای کنونی«قسط قرآنی» که فراگیرترین گونه عدالت است مهجور مانده است. نمی توان با وجود فقر اجتماعی دم از عدالت زد «لو عدل فی الناس لاستغنوا»(حکیمی، 1369 :27). در این راستا، دو شاخص مهم عدالت، رفع فقر و تکاثر(سرمایه داری) است. تکاثر و فقر، زندگی انسان را از استواری ساقط می نماید(حکیمی، 1381 :22). جامعه ای که فقر و تکاثر را نداشته باشد یا کمتر داشته باشد به عدالت اقتصادی نزدیک تر خواهد بود. طرح کلی اسلام، مبارزه با تکاثر و فقر مصرفی است، تکاثر به عنوان علت، و فقر به عنوان معلول، تا درسایه مبارزه با این دو، جامعه به عدالت اقتصادی برسد(حکیمی، 1369 :47). این تعبیر که تکاثر و سرمایه داری علت فقر است، ریشه در این موضوع دارد که اگر ثروتمندان حقوق مالی خود را بپردازند، فقر ریشه کن خواهد شد. اگر قله های ثروت از بین برود در کنار آن درّه های فقر پر خواهد شد. در نظرات برخی علما دیده شده است که از راه حلال نمی توان به مال فراوان دست یافت.

متاسفانه در روزگاه کنونی هر دو شاخص عدالت اقتصادی رنگ باخته است. اگر به جامعه خودمان توجه کنیم هم تکاثر و سرمایه داری دیده می شود، هم فقر و نداری. ریشه این موضوع نیز عدم حرکت واقعی به سمت تعالیم انسان ساز و جامعه ساز اسلام است. در بعد فردی و جمعی جامعه از تعالیم قرآنی فاصله دارد. در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت که کشور به عدالت برسد. وقتی برای ثروتمند درد فقیر اهمیتی نداشته باشد، چگونه می توان به عدالت امید داشت؟ شاید در این شرایط نقش حکومت برای مصادره اموال متکاثران غاصب اهمیت داشته باشد. به نظر می رسد در شرایط کنونی جامعه ما، بتوان برای جامعه خط تکاثر تعیین کرد و سرمایه دارانی را که حاضر نیستند به راحتی دل از مال خود بکنند، به زور و با مصادره اموال آنها مجبور به تمکین نمود.

محمدرضا آرمان مهر                                                

نظرات 4 + ارسال نظر
shgerd یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:55 ق.ظ

این موضوع باید وارد مجلس بشه تا درموردش قانون تصویب بشه .فکرمی کنیم چرا این اتفاق نمیافته

قول معروف یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:05 ق.ظ

رفع فقر و کاثر خیلی کلی. راه حل جزئی تر بدین .به قول معروف هرچی مسئله کوچیک تر حل کردنش راحت تر

بهار یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:09 ق.ظ

سلام
گویا و قشنگ بود:
اگر قله های ثروت از بین برود در کنار آن درّه های فقر پر خواهد شد.

حسینی شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:04 ق.ظ

سلام
شاخص اصلی عدالت اقتصادی توزیع عادلانه درامد و ثروت است هروقت اختلاف طبقاتی از بین برود یا کم شود اونوقت به عدالت اقتصادی میرسیم
به امید روزی که ثروتمندان تمامی حقوق فقیران را بدهند
انشاالله....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد