آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

چالش در مصادیق (5): عدالت در شیوه های استخدام

با توجه به این که استخدام دولتی مورد علاقه افراد زیادی است، دولت باید زمینه رقابت سالم را برای استخدام فراهم نماید. از این رو راهکار اجرای عدالت در مواردی مانند استخدام، رقابت است. اما متاسفانه دولت ها در مواردی از این شیوه تخطی می کنند. استخدام‌های رسمی وسیع در ماه‌های پایانی یک دولت، جزو رویکردهایی است که گویا در ماه‌های پایانی دولت به اوج خود ‌می رسد؛ هرچند ایجاد تعهدات بلندمدت برای دولت، اختیاری قانونی است، استخدام در انتهای دولت، در واقع تحمیل تصمیمات هزینه‌زا و تعهدآور برای دولت بعدی است و این تعهدآوری، هنگامی با نقدهای جدی‌تری همراه می‌شود که با یک سلسله استخدام‌های بیرون از روال معمول و ضوابط قانونی از سوی هیأت وزیران تصویب و اجرا می‌شود. به نمونه های اخیر آن در دولت اشاره می شود:
دولت اخیرا در اقدامی عجیب مجوز استخدام ۲۳۰۰۰ نفر بدون ‌آزمون را به یک نفر واگذار کرد. به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اختیار داده شده است تا دوازده هزار کارمند رسمی دیگر برای این نهاد استخدام کند. هیأت دولت قانونی را تصویب کرده که به موجب آن به حمید بقایی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور اختیار داده شده که ۱۵۰۰ نفر را خارج از ضوابط قانونی، استخدام کند!!!. سوال اصلی این است که آیا استخدام خارج از ضابطه، امری در راستای عدالت است و  این شیوه استخدامی خارج از چهارچوب، که اختیارات خاص به برخی مقام‌های دولتی می‌دهد برداشت رفتار غیرعادلانه برای افکار عمومی ایجاد نمی‌نماید؟ به هر حال گسترش احساس بی عدالتی در یک جامعه می تواند از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی خطرآفرین باشد. گاهی احساس بی عدالتی اجتماعی به اندازه خود بی عدالتی می تواند مشکل زا باشد.

محمدرضا آرمان مهر

نظرات 3 + ارسال نظر
دنبال کار سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:07 ب.ظ

میشه منبع خبر هارو هم اعلام کنید

؟ سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:12 ب.ظ

معمولا برا ی به کارگیری یک عده اول کار تعریف می کنند بعد دست به استخدام می زنند باید ببینم این همه آدم رو برای چی می خوان

بهار چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:30 ق.ظ

سلام
جالب بود:".. تحمیل تصمیمات هزینه‌زا و تعهدآور برای دولت بعدی."
اما اینکه ضابطه نداره جای تعجب نداره، همیشگیه تقریبا!
یکی از دوستان خیلی نزدیک من توی ازمون استخدامی وزارت بهداشت رد شد، بعد فهمید اونی که قبول شده شرایطو نداشته و با پارتی بوده، وقتی اعتراض کرد بهش گفتن اعتراضتو پس بگیر بهت از همین حالا قول می دیم در آزمونی که چندماه دیگه برگزار می شه، تو نفر اول باشی!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد