آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

آرمان عدالت

علمی- پژوهشی- اجتماعی- خبری

آیا عدالت یک معما است؟

معما سوالی است که  باید با قدرت اندیشه و با توجه به دیگر قرینه ها به حل آن پرداخت، معمولا معما در نهایت قابل حل است، اما افراد مختلفی از جنبه های گوناگون به ارائه پاسخ می پردازند، گر چه ممکن است از چند راه مختلف نیز حل شود، اما معمولا یک برترین راه وجود دارد. علت این که به نظر می رسد عدالت نیز یک معما باشد، این است که در طول تاریخ دانشمندان زیادی در این عرصه نظریه پردازی کرده اند، از علمای دینی گرفته تا علمای دیگر رشته ها، از افلاطون و ارسطو گرفته تا رالز و  سن و... جالب این که در رشته های مختلف علوم انسانی نیز نگرش های مختلفی به آن بوده است. بنابراین عدالت یک معما است و شاید بتوانیم بگوییم یکی از بزرگترین معماهای هستی.

به زعم نگارنده، معمای عدالت یک معمای آسان اما سخت است، یعنی از آن سنخ معماهایی است که وقتی حل شود، همه خواهندگفت که چقدر آسان بود؟! برای حل معمای عدالت، می توان در درجه اول از آموزه های وحیانی کمک گرفت، در درجه بعدی از هم اندیشی عقول، و سرانجام تکوین نیز راهنمایی برای کشف عدالت تشریعی خواهد بود.

این وبلاگ ضمن این که در جستجوی عدالت در همه رشته ها و گرایش ها است، اما با توجه به تحصیلات نگارنده آن به طور خاص عدالت اقتصادی را جستجو می نماید، هرچند برای کشف عدالت اقتصادی باید ابتدا گره عدالت در فلسفه نیز گشوده شود، همچنان که کشف عدالت در سایر رشته ها به کشف معمای عدالت اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.بنابراین تمامی عقول را به تفکر و ارائه فکر فرا می خواند، و محدودیتی برای هیچ صاحب فکری در این زمینه ایجاد نمی نماید. البته اگر بحث مصداقی پیش آید حفظ آبروی افراد محترم است.

محمدرضا آرمان مهر

نظرات 2 + ارسال نظر
رها چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

با سلام خدمت برادر بزرگ فکر و بزرگ منش

هزاران تبریک به وبلاگ بارزش و بسیار پرمحتوا
به نظر من اگر قالب وبلاگ را همانند مطالب آن روح انگیز و جذاب تر کنی بهتر است. از طرح های آسمانی - گل های زیبا - رنگهایی مانند سبز و بنفش و سفید استفاده کنی بسیار خوشایند است. هر روز ایه ای از قرآن با تفسیر آن در آن باشد چرا که هر نکته پندآموزی به آگاهی همه و همچنین خیر و برکت برای خودت می افزاید.

مرتضی میبدی چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:07 ب.ظ

سلام رفیق شفیق قدیم

عمرمون چه زود میگذره
تولد وبلاگت رو تبریک میگم
امیدوارم مثل خودت بانشاط و پربار باشه
به امید دیدارهای آتی

سلام و ممنون از توجه شما. موفق باشی دوست قدیمی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد